ראיונות עם נוער מתנדב מקריית עקרון

טוראי יוסף מלק ז"ל

יוסף מלק נולד ב-1925 בקונסטנטין (עיר במחוז המזרחי אל אלג'יריה).

שנה-שנתיים לפני המלחמה, בגיל 16, עזב לצרפת. הוא למד נגרות ועסק בזה. הוא גויס לצבא צרפת החופשית במהלך מלחמת העולם השניה והיה מנותק ממשפחתו למשך 5 שנים. הוא שירת בחיל ההנדסה כחבלן והשתתף עם בעלות הברית במשא הניצחון לתוך גרמניה. לאחר סיום המלחמה קיבל אות הצטיינות על גילוי אומץ בפני האויב.

לאחר סיום המלחמה חזר הביתה לאלגי'יריה. המצב הכלכלי היה קשה מאוד מכיוון ומשפחתו וכל קהילתו נרדפו בידי הנאצים. שנה לאחר מכן כאשר המצב הכלכלי לא משתפר הוא החליט לחזור לצרפת כדי לעבוד שם ולשלוח כסף הביתה. הוא עבד בצרפת עד שהארגונים הצבאיים של מדינת ישראל (ההגנה והאצ"ל) באו לגייס יהודים בעלי ניסיון קרבי וצבאי גייסו אותו לצבא ישראל. אותם מתגייסים מחו"ל נקרו מתגייסי מח"ל (מתגייסים מחוץ לארץ). היו בין 3,000 ל5,000 מתגייסי מח"ל.

כך הגיע יוסף לארץ כמגויס. הוא גויס ל"הגנה" במלחמת העצמאות והוצב בירושלים. הוא היה ב"פלמח הראל", "הגדוד השישי". מפקד החטיבה היה יצחק רבין, מפקד הגדוד צבי זמיר (שהיה לימיו ראש המודיעין). הוא השתתף בקרבות על הדרך לירושלים. בנפילתו הוגדר כמקרה אוף בפעילות מבצעית ב"משלת המסרק".

בפעילות של פירוק מוקשים יוסף עלה על מוקש, ככל הנראה נפגעו איתו עוד אנשים. כף רגלו נקטעה ולמחרת, 24.8.1948 הוא נפטר מאובדן דם.

כיום יוסף קבור ב"קרית ענבים" הוריו היו גבריאל מלק, יליד 1901 ואמו ז'רמומה מלק, ילידת 1908. אמו נפטרה זמן קצר אחריו מצער. יוסף השאיר אחריו אח בשם אלפרד ושש אחיות: פולט, ז'ולייט, ברט, ארלט, איבון ואסתר. פעם בשנה המשפחה המורחבת נפגשת ביום הזיכרון בבית העלמין ואז מקיימים סעודת מצווה באחד היערות שבסביבה. יוסף הגיע לישראל כחייל בודד, משפחתו עלתה רק ב-1956, כ-8 שנים לאחר נפילתו. משפחתו מאז ומתמיד מתגוררת בקרית עקרון.